01. juli 2020

Anmeldelse! Jentene treffer blink

Barn i Byen besøkte Sherwoodskogen på selveste kvinnedagen. En akrobatisk Robin Hood, en jernhard Sheriff av Nottingham og en helsprø Prins Johan til tross, det er jentene som skinner sterkest i Fyllingsdalen Teaters nye musikal.

Anmeldt av Anders Skogrand

Legenden om Robin Hood og hans fredløse menn i Sherwoodskogen er velkjent, og det er laget utrolig mange ulike versjoner på både scene og lerret. Regissør Sturle Igland Bjordal er tro mot historien, og er ikke redd for å gi barnefamiliene en dyster fortelling om undertrykking, utbytting og vilkårlige arrestasjoner. Han spiller selv den nådeløse sheriffen av Nottingham som tar alt fra alle, til og med barnas bursdagspresanger.

«Robin Hood» på Fyllingsdalen Teater har alt det som en god barnemusikal skal inneholde. Komponistene Jørn Lavold og Linn Katrin Taklo har laget stemningsfull musikk og mange fengende sanger. Forestillingen er spennende, skummel, tidvis veldig rørende og innimellom hysterisk morsomt.

Teatersjefen selv, Jørn Kvist, spiller en Robert Stoltenberg lignende klovn av en prins. Men det er hans sidekick, den håpløse tomsingen av en trell, spilt av Kristine Alida Grønsdal Netteland, som virkelig løfter disse tullete scenene. Hun spiller fantastisk bra, med ubetalelige ansiktsuttrykk, sine mange kommentarer og en herlig sang om Prins Johan og Robin Hood. De to får salen stadig til å gi seg over i latter. Noen ganger føles det som om kontrasten mellom alvoret og klovneriet i forestillingen blir litt for stor, men samtidig sørger disse tullete scenene for at særlig de yngste barna i salen får en kjærkommen pause fra det dystre og dramatiske som skjer.

Anmeldelsen fortsetter under bildet.

Andreas Roksvåg, kjent fra Absence Dance Crew, er en veldig akrobatisk Robin Hood
. Men enda tøffere enn de lovløse i Sheerwoodskogen, er den foreldreløse Jomfru Marion spilt av Hanne Mellingen. Hun sloss like hardt og lar seg ikke kue, selv når galgen venter henne på torget.

Når Robin Hood mister motet og seg selv og gjemmer seg dypt inne den mørkeste delen av skogen, er det en fattigjente som synger ham tilbake til seg selv. Dette er en av de flotteste og mest rørende scenene. Også i scenen der de fattige i Nottingham danser og synger om å stå opp mot urettferdigheten, er det lett å bli revet med. Også her er det jenter som leder an med sterk sang og stor troverdighet.

Anmeldelsen fortsetter under bildet.

Forestillingen topper seg i den endelige kampen på byens torg, og etterpå følger en fantastisk fengende finale. Vi får lyst å reise oss i salen og være med på seiersfesten.

Barn i Byen anbefaler «Robin Hood» på Fyllingsdalen Teater på det varmeste!