
Sommerlek
Illustrasjon: Canva
Friidrett
Antall spillere: 2 eller flere
Utstyr: Kjegler eller steiner for å markere banene, eller pinner for å lage høydehopp.
Slik spiller du: Velg en flat strekning eller en eng, hvor dere kan arrangere korte sprinter eller sette opp et enkelt hinderløp. Kanskje du har en friidrettsbane i nærheten? Konkurrer mot hverandre i forskjellige disipliner som sprint, lengdehopp, høydehopp eller en stafett. 3-steg er også en spennende gren å prøve seg på. Her skal man ta løpefart.
Boksen går
Antall spillere: 3 eller flere
Utstyr: En boks eller en liten gjenstand
Slik gjør du: En spiller er "den", og de andre gjemmer seg. "Den" teller til et bestemt tall med øynene lukket ved boksen. Deretter leter "den" etter de andre spillerne. Spillerne prøver å snike seg tilbake og sparke boksen for å "bryte fri" spillere som er tatt, før de selv blir funnet. Blir alle tatt er vinneren “den”, og førstemann som ble funnet må ta over.
Kattepinn
Antall spillere: 2 eller flere
Utstyr: Kattepinn av tre, spisset i begge ender, en startstrek, en ring (ca. 0,5-1 m i diameter) tegnet 10 meter fra startstreken
Slik spiller du:
Start: Kast kattepinnen fra startstreken mot ringen.
Poengsystem:
- Hvis kattepinnen lander innenfor ringen med symbolet X opp, tildeles kasteren 50 poeng.
- Hvis kattepinnen ikke treffer ringen, går turen til neste spiller.
- Hvis kattepinnen viser II, IIII, eller VI:
- Spilleren må bruke foten til å vippe kattepinnen opp og sparke den vekk fra ringen et antall ganger som tilsvarer antall streker (to, fire, eller seks ganger).
- Etter kastet, gjett hvor mange skritt eller hopp du trenger for å nå tilbake til ringen fra der kattepinnen ligger. Hvert skritt eller hopp må være av lik lengde.
- Riktig antall gir poeng lik antall gjettet. Feil antall gir ingen poeng.
- Uansett om gjetningen er riktig eller ikke, går turen over til neste spiller.
Siste par ut
Antall spillere: 6 eller flere
Slik spiller du:
Alle deltakerne stiller seg opp i en rekke, to og to bak hverandre. "Fangeren" står foran rekken med ryggen til de andre spillerne. Fangeren roper "Siste par ut, Kari og Knut, Spring ut!"
Ved dette signalet løper det bakerste paret i rekken ut, hver til sin side, og forsøker å møtes igjen foran rekken uten å bli tatt av fangeren. Hvis paret klarer å møtes uten å bli fanget, stiller de seg fremst i rekken, og fangeren må rope igjen. Hvis fangeren fanger en av dem, blir den personen den nye fangeren, mens den opprinnelige fangeren og den andre personen fra paret stiller seg fremst i rekken.
Blindebukk
Antall spillere: 3 eller flere
Utstyr: Et skjerf eller bind for øynene
Slik spiller du: En person får bind for øynene og snurrer rundt et par ganger. Deretter forsøker den blinde å fange de andre spillerne kun ved å lytte etter lydene de lager. Spillerne kan forsiktig prøve å forflytte seg for å unngå å bli tatt, eller sabotere andre spillere så de blir tatt først. Når en person blir tatt er det dennes tur til å være blindebukk.
Kims lek
Antall spillere: 2 eller flere
Utstyr: Forskjellige små gjenstander, gjerne fra naturen.
Slik spiller du: Samle flere små, forskjellige gjenstander og dekk dem til med et tørkle. La spillerne få se gjenstandene i noen sekunder, og deretter dekker du til igjen. Nå kan det spilles i to variasjoner:
- Spillerne må nevne så mange av gjenstandene de husker, en om gangen. Den som husker flest, vinner.
- Ta bort en gjenstand. Hvem klarer å se hva som mangler?