Asbjørn_Papagøyene_06.jpg
01. juli 2020 Først publisert i Barn i Byen – Bergen nr. 69/2016

Leken Papagøye

Han har vært både julenisse og sjørøver. I dag leder han et helt band med Papagøyer, som fyller konsertsalene med sambatakter fra Brasil og andre varme strøk.

Tekst: Siri Breistein Foto: Tove K. Breistein

– Jeg er leken, direkte og dønn ærlig. Jeg er meg selv!

For Asbjørn Sundal handler det om fokus, tilstedeværelse og energi – uansett hva han gjør. At han skulle satse som profesjonell musiker var ikke tilfeldig. Han er født inn i en musikerfamilie og spilte fiolin fra han var syv år. Han har vært aktiv i teaterensemblet Bergen Byspill, og i en tidlig periode jobbet han som julenisse på Galleriet. Allerede i september begynte han å samle til skjegg som skulle være langt nok til nissetiden.

– Jeg var nok den mest besøkte nissen i byen, ler Asbjørn.

Fem år varte julenissekarrieren. I 2016 er skjegget betraktelig kortere, den røde luen er for lengst byttet ut med sixpence. Nå går det i sambatakter, blues og jazzete, lekne toner. Lektoren og den profesjonelle perkusjonisten, Asbjørn Sundal, leder i dag bergensbandet Papagøyene.

Saken fortsetter under bildet. 

Foto: – Du kan ikke starte en konsert med å be barna om å sitte musestille. Den eneste måten å få dem til å sitte seg ned, er å formidle dette, forteller Asbjørn. – Du kan snakke med lav stemme og hviske: hører dere at det skjer noe. Da hypnotiserer du barna til å sitte stille ved hjelp av musikken.

Banale barnekonserter

En henvendelse fra Bergen Jazzforum i 2006 satte for alvor fart i barnekonsertene. Asbjørn startet med å håndplukke byens beste musikere og etablerte Papagøyene. Deretter gikk han i tenkeboksen og grublet lenge over hva han skulle gi sitt publikum. Han visste at det var lett å ty til rare briller, morsomme klær, sceneeffekter og banal humor – det som man gjerne tror ungene vil ha.

– Selv anerkjente musikere faller for fristelsen til å dra inn teatralske elementer og spille en annen enn den de er. Men hvis du ikke har trening i det eller peiling på teater, så gjennomskuer ungene det med en gang: «Hva er det han prøver seg på?».

Det handler om å være ekte og ha fullt fokus. Du kan ikke snu ryggen til og være introvert når du skal jobbe med barn 

Lek og energi 
Et av Asbjørns forbilder er den brasilianske perkusjonisten Naná Vasconcelos. Her fant Asbjørn «feel good»-musikk med rytmer, energi, rare instrumenter og masse lekenhet. I tillegg bestemte Asbjørn seg for å omarrangere kjente barnesanger, som «Nøtteliten», til sambatakt. Det viste seg å fungere.

– Vi starter alltid konserten med at det er helt stille, så høres regnskoglyder over anlegget og idet vi entrer scenen er det fullt tempo og masse energi. Barnekonserter må vare maks 45 minutter, og låtene velges ut i fra at energien holdes oppe. Opplever jeg at det faller underveis, går jeg rett opp på energinivået og trøkker på, ler Asbjørn.

– Det er mange måter å holde barnekonsert på, og dette er min måte. Du kan sikkert sitte deg ned og spille et pianostykke rolig og fint, så lenge du er fullt tilstede. Du behøver ikke å være Tarzan og hoppe rundt og slenge deg fra taket, men du må mene det du gjør og ta det på alvor.

Kunsten å snu på en femøring
Noe som Asbjørn og resten av bandet øver lenge på er overgangen mellom låtene.

– Jeg har observert dette mange ganger på konserter. Mellom låtene faller energien og i tomrommet som oppstår mister du ungene. Du må begynne på nytt. Men, du ser jo veldig avslappet ut underveis i konsertene dine …

– Jeg er god på å improvisere og til å ta en situasjon og snu den rundt, noe jeg også benytter meg av som lærer. Om ting er fullstendig ute av kontroll, så ser du det aldri på meg. Jeg vet at også musikerne mine er i stand til å snu på en femøring – om jeg plutselig bestemmer meg for å forandre en rytme eller doble en rytme, er musikerne mine der med en gang.

Du behøver ikke å være Tarzan og hoppe rundt og slenge deg fra taket, men du må mene det du gjør og ta det på alvor.

For Asbjørn er det avgjørende å ha med musikere som ikke er avhengige av noter og at ting skal gå akkurat slik som planlagt. Energien må være flytende samtidig som det er viktig at kun en i bandet står for den verbale kommunikasjonen med publikum – ellers blir det fort kaotisk. 

Bare en barnekonsert ...
Men, kan hvem som helst gjøre dette, bare med litt trening?

– Både ja og nei. Du må være litt ekstrovert, du må være komfortabel i energien og du må trives med å være i fokus. Hvis du ikke er happy, så ser ungene det med en gang. Ungene er vanvittige gode til å spotte keiserens nye klær. De er nådeløse i sine tilbakemeldinger og viser med hele kroppsspråket om de ikke liker det. Barn har ikke lært seg de voksnes høflighet ennå.

Saken fortsetter under bildet. 

Foto: Asbjørn råder alle som skal spille for barn om å øve. Det nytter ikke å komme uforberedt til møtet med barn. 

Likevel tror Asbjørn at teknikken kan læres. Det viktigste er at man har noe å formidle, et ønske om å formidle, og samtidig sørger for at det er kvalitet over det man formidler. Dessuten må man ikke tenke på unger som et enkelt publikum.

– Jeg har spilt med folk som ikke har øvd før de kom til konserten. Når jeg spør hvorfor de ikke har øvd, er gjerne svaret at «det er jo bare en barnekonsert …». For meg er det å spille for barn høy prestisje, forteller Asbjørn, med intenst blått blikk og lener seg fremover kafébordet.

– Det handler om å være ekte og ha fullt fokus. Du kan ikke snu ryggen til og være introvert når du skal jobbe med barn, sier Asbjørn, før han får øye på klokken. Han får det plutselig travelt. Nå venter en hektisk ettermiddag med hverdagslige oppgaver, som henting av skolebarn, middag og svømmetrening.

Selv for en leken Papagøye.


Asbjørns 5 råd til musikere og andre som arbeider med formidling til barn:

1. Sørg for at det du leverer er kvalitet. Barn er kvalitetsbevisste.
2. Øv på overgangene mellom låtene. Sørg for at det ikke er noe dødtid. Øv også på hva du vil si, om du ikke er flink til å improvisere. 3. Øv deg på å ha energi uten at det blir så sinnsykt høyt. Volum og energi er to forskjellige ting. Energi er viktigere enn volum. Bruk kroppsspråket ditt i stedet.
4. Ha øyekontakt med publikum. Snakk til ungene og ikke til foreldrene. Om et barn har lyst til å snakke, så kan fort konserten gå vekk på det. Du kan fortsette å spille, mens du ser på barnet og viser at jeg hører deg.
5. Ikke tull og tøys for mye, vær ærlig og direkte.

Asbjørn Sundal har over 20 års erfaring som perkusjonist, kursholder og komponist.
Asbjørn er tilgjengelig for workshops, privat undervisning, live perkusjon og studiooppdrag.  
www.perk.no

Under Barn i Byens lansering av nye nettsider på Hovedbiblioteket i februar 2016, underholdt Papagøyene.

Høsten 2016 kan du oppleve Papagøyene:
• Bajazzfestivalen på Østre i Østre Skostredet søndag 11. september.
• FløyenKids familiedag 25. september kl. 11–14: Har du testet den nye klatreleken bak Fløysletten? Er du god på å kaste frispee? Har du hilst på geitene? Har du lyst til å oppleve Papagøyene og sambatakter? Da er FløyenKids familiedag plassen for deg! Finn vei til Fløyen søndag 25. sept. Papagøyene spiller 13.30 i Amfiet bak restauranten. Ta gjerne med egen grillmat til grillene på Fløysletten.

 

Andre Artikler