Jungelboken1_KAPPET.jpgF
01. juli 2020 Barn i Byen anmelder «Jungelboken» på Fyllingsdalen Teater

Jubel i jungelen!

«Jungelboken» er gjenfødt ute i Fyllingsdalen.

Undertegnede føler trang til å ule med ulveflokken, kaste meg ut i hemningsløs dans med apene og ikke minst gi meg ende over av begeistring. Aldri har vi opplevd en mer helstøpt forestilling fra et amatørteater. 

Tekst: Anders Skogrand, Foto: Silje Bjordal

Helt fra vi setter oss skjønner vi at dette blir vilt og magisk. En drøm av en scenografi åpner seg med huleåpninger oppover veggene, en levende  jungel som animasjon på bakveggen, en ape som klatrer uanstrengt opp et tau og slenger seg over til en klippe. Alt før selve forestillingen er i gang er vi dypt inne i Mowgli og Shere Kahns rike. 

Jungelboken av Rudyard Kipling er en udødelig klassiker. Mowgli, menneskevalpen, blir funnet forlatt i jungelen og vokser opp hos ulvene. Den litt tomsete, men godhjertede bjørnen Baloo og pumaen Baghera prøver å passe på Mowgli. Men, det lurer farer overalt; fra den forføreriske slangen Kaa, de ville apene og ikke minst selveste Shere Kahn. Den fryktede tigeren hater mennesker og jakter Mowgli for å drepe han. Etterhvert forstår Mowglis venner at jungelen er for farlig for et menneskebarn. Med tungt hjerte bestemmer de seg for å føre menneskevalpen tilbake til hans egne, menneskene.

Fyllingsdalen Teater har mange talenter og er drivende dyktige til å skape flotte forestillinger. «Jungelboken» er som en strålende flott eksamen etter 40 år med teaterskole. Regissør og manusforfatter Sturle Bjordal har laget en helt ny musikal. Den fortjener å bli en klassiker. Scenografien er fantastisk. Jørn Lavoll og Linn Kathrin Taklo stemningsfulle musikk og sanger løfter forestillingen. Ulvemor (Birgitte Kristoffersen) skaper et rørende og fryse-på- ryggen-øyeblikk når hun synger sitt farvel til sin Mowgli. Sangene er fengende og får raskt publikum til å klappe takten. Det er gnistrende godt skuespill med fantastiske rolletolkninger. I denne oppsetningen er Mowgli  ikke en gutt, men en supertøff jente og spilles knallbra av Linnea Selvik Hellesøy. Hun er vill som en ulv, leken og akrobatisk som en ape.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Baloo (Knut Olav Elvik) og Mowgli ( Linnea Selvik Hellesøy)

Baloo ( Knut Olav Elvik) og Mowgli ( Linnea Selvik Hellesøy)

Shere Kahns håpløse hjelpere, gribben Lugu (Hanne Mellingen) og hyenen Tabaqui, som spilles av teatersjefen selv Jørn Kvist, får fram gapskratt nesten hver gang de viser seg. Baloo i  teaterveteranen Knut Olav Elviks skikkelse er akkurat så dumsnill og layback som han skal være. Even Johannessen, som den sindige panteren Bagheera, synger fantastisk og er en perfekt match til Kurt Mega Hedlevær som Shere Kahn. Kaa (Charlotte Faaberg-Johansen) er sensuell og farlig forførende.

Det som virkelig tar pusten av oss er koreografien i massenumrene. Fyllingsdalen teater har egen sirkusskole og det synes i denne forestillingen. Det er spektakulært og akrobatisk, som i en scene når apene strømmer ned fra alle steder og hiver rundt på Mowgli og slenger seg fra lianer og grener høyt oppe. 

Selv vi voksne glemmer at vi sitter i en teatersal, så gjennomført er «Jungelboken».

Barn i Byens egen anmelder Sophie (8) var sitrende begeistret etterpå:

– Den var utrolig fantastisk. Det er den mest spennende forestillingen jeg har sett! Nydelig. Jeg har fått et nytt ideal! Jeg vil begynne på teaterskole!

 

 

 

 

Andre Artikler