Cornerteateret_Frøydis_Kappet_WEB.jpg
01. juli 2020

Ukens intervju: Teaterfestivalsjefen

Hun leder teaterfestivalen som ønsker å utvide barnas horisont og vise dem forestillinger som aldri før er blitt vist. Ikke alle vet om denne unike festivalen, men det burde de!

TEKST & FOTO: JULIE SOLLI 

Hvem:
Frøydis Otre – leder den internasjonale teaterfestivalen MINI MIDI MAXI
Hvor: MINI MIDI MAXI skjer i disse dager på Cornertetateret, fra 5.–17. juni. 

1. Hva er MINI MIDI MAXI?

– Det er en teaterfestival produsert for barn og ungdom med forestillinger av profesjonelle kompanier.

2. Hvem er målgruppen?

– Det er barn og unge, fra seks år og oppover, men forestillingene er laget slik at de også passer for voksne med og uten barn.

3. Hva skiller MINI MIDI MAXI fra andre festivaler?

– Dette er først og fremst en ikke-kommersiell festival. Det vil si at vi ikke viser kjente stykker, men teaterstykker som ikke er vist på norske scener før. Vi ønsker å utvide barn og ungdoms horisont.

4. Hvorfor skal barnefamiliene velge MINI MIDI MAXI fremfor andre festivaler og forestillinger?

 Fordi det er noe nytt og unikt. Det er enkelt å velge de klassiske teaterstykkene for da vet man hva man får, men vi mener det er viktig å la barn og ungdom få utvide horisonten. Det er så mye bra som ikke blir vist! Dette er en teaterfestival som bare foregår i en begrenset periode, så her må man gripe muligheten.

Fra forestillingen Bella
Foto: Forestillingen «Bella» løftes frem av festivalsjefen. 

5. Hvorfor har dere flyttet festivalen fra november til juni?

– Vi endret tidspunktet etter at vi flyttet inn i disse lokalene (Cornerteateret) og så hvor fint det er utenfor her. Vi ønsket å prøve en annen årstid og valgte å legge festivalen til en tid der man også kunne være ute. At det er en lysere årstid, gjør også at man blir mer synlig.

6. Hvorfor valgte dere å lage en internasjonal festival?

– Det finnes mye bra scenekunst som ellers ikke blir vist. Forestillingene er universelle i det at mye av handlingen foregår uten ord. Det blir tatt i bruk masker og dukker, og det er mye fysisk teater. Det blir også brukt litt engelsk i noen forestillinger, noe de fleste barn og unge forstår. En annen grunn er at det er mye inspirasjon å hente for andre innenfor samme felt ved å oppleve teaterkunst fra forskjellige land og kulturer.

7. Hva gjør dette internasjonale aspektet med festivalen?

– Det at den er internasjonal er med på å løfte festivalen. Vi har mye å lære av andre teaterformer.

8. Har du noen anbefalinger til forestillinger man bør få med seg for barn under og over 10 år?

– Alle forestillingene er like bra mener jeg, men hvis jeg skal trekke frem noen for de under 10 år, så mener jeg «Bella» er fin å få med seg. Den handler om Bella som er et enslig barn som nysgjerrig opplever verden og har et inderlig ønske om å fly. Produksjonen tar for seg de innerste tankene til de som, uansett aldrer, befinner seg i overgangen mellom én tilstand og en annen. Et stykke som er litt spesielt for oss er «Nesen» som handler om den stolte, russiske majoren Kovaljov som en dag våkner opp uten nese. Her er det duket for en heseblesende jakt gjennom St. Petersburgs travle gater. I denne forstillingen debuterer vår egen Sturla Alvsvåg. Han har vært elev på teaterskolen her helt frem til han ble for gammel til å fortsette på teaterskolen. Han dro da til Frankrike og utdannet seg innen teater i Paris og nå er han altså tilbake med egen forestilling.

For de over 10 år mener jeg at man bør få med seg forestillingen «Circus Funestus». Dette er et dukketeater for ungdom der man får ta del i en overjordisk sirkusforestilling. Forestillingen spilles av danske Sofie Krog, som alltid leverer flotte forestillinger som ungdommen elsker. Mange tenker at dukketeater er for barn, men her ender man opp med noe helt annet enn hva man forventer.

9. Skjer det noe også i uteområdene i forbindelse med teaterfestivalen?

– Vi samarbeider med gatekunstnere i Bergen, og folk har fått mulighet til å sette sitt håndavtrykk på tribuneveggen til fotballbanen for å ramme inn gatekunsten som er her.


10. Hvorfor vet ikke enda flere om denne festivalen?

– Vi føler vi har gjort det vi kan etter beste evne for å gjøre festivalen synlig. I år har vi satset mer på bruk av sosiale medier og satser også på at jungeltelegrafen gjør sin nytte. Det er kanskje enklere å velge det trygge, altså de klassiske teaterstykkene. Hvem vet?

Foto: I følge festivalsjefen er den danske forestillingen «Circus Funestus» verdt å få med seg. 

Andre Artikler