01. juli 2020 Publisert første gang i Barn i Byen Kristiansand nr 5/2016.

Spilltips: Et undervannseventyr

Dykk i det dype blå. Utforsk fisker og vesener som svømmer med deg. Avdekk en mystisk, skjult sivilisasjon.

Spilltips av Jani Juhani Mattinen

Alt dette kan du gjøre i skikkelse av en liten figur utstyrt med dykkerdrakt i et særdeles vakkert miljø. Spill og lek har evnen til å fortelle historier uten å bruke ord. Dette gjelder også for interaktive fortellinger. I spill kan det kommuniseres med lyd og bilde slik at det bygges opp et eget språk. Et språk som er unikt for det univers man befinner seg i, men samtidig universelt slik at alle forstår det fort. Det er alltid slike titler jeg leter etter, og «Abzû» er et perfekt eksempel på dette.

Bortsett fra meny og kort instruksjon som stegvis lærer deg hvilken knapp som gjør hva, er det lite språk i spillet. Kontrollene er veldig enkle, i hovedsak bruker du tre knapper (eller taster) for alt du trenger å gjøre. Bra spilldesign grunner seg ofte i hvor flinke skaperne er til å lede spilleren. Her brukes det lysmarkører og lyd til å naturlig trekke deg til der du bør gå for å komme videre, men spilleren står også fritt til å utforske på egenhånd.

Saken fortsetter under bildet. 

Det kan være lurt å holde øye med hvor fisken stimer. Av og til kan du benytte deg av havstrømmer for å raskt fraktes videre på ferden! Og det er nettopp selve reisen som er nøkkelordet i «Abzû». Målet er bare å komme seg videre, dypere i dette undervanns-universet. På veien møter du på mange slag av fisker og dyr, noen som hjelper deg og noen du må passe deg for. Men, der er ikke noe skummelt eller farlig i spillet. Du svømmer rundt til du kommer videre eller tar en pause. Og når man begynner å finne templer og bygg, blir det riktig spennende. Det må sies; når du kommer et stykke uti spillet blir miljøet litt mørkere og kanskje litt skummelt for de aller minste.

Halvveis i reisen blir det en gradvis forandring fra natur til teknologisk omverden. Her finner du også miner som må unngås, ellers så får du et støt. Skulle du være uheldig er det bare å svømme fort videre. Dette er bare et kort parti og du er fort ute i trygt farvann igjen. For å komme videre i spillet reiser du gjennom porter og portaler ved å løse relativt enkle puzzles før du finner flotte vanntempler som du må aktivere, ikke ulikt slike man finner i forskjellige Zelda-spill, men i et mer rolig tempo. Du blir sjeldent sittende fast og du kjeder deg ikke. Bra balanse, med andre ord.

Spilletiden er på rundt to timer (om du tar den raskeste ruten), men det er mye å utforske, eller rett og slett meditere over i det vakre «vann-skapet». Og ved reisens ende blir du belønnet med en fantastisk sekvens. Gled deg!


 

Jani Juhani Mattinen har holdt på med spillutvikling siden barndomen. Han lagde sine første spill som niåring på Commodore 64. For tiden under-viser han i spill og 3D-relaterte fag hos Noroff Fag-skole i Stavanger. Hans personlige mål er å introdusere spillmekanikk og spilling til andre områder av livet, slik som læring, trening, rehabilitering og mestring. Og selvsagt ha det gøy!

Andre Artikler