LIM_Klatre_6064.jpg
04. september 2020 Publisert første gang i Barn i Byen-Bergen nr. 88/2020

Limet på Slettebakken

Mange idrettshaller står tomme etter skoletid – men ikke på Slettebakken.

Tekst: Siri Breistein foto: Siri Breistein og Tove K. Breistein

«Ikke se ned, ikke se ned». Louise snakker lavt med seg selv. Hun har høydeskrekk og klistrer seg inntil den 15 meter høye klatreveggen i Bergenshallen. Under står klatreinstruktør Are Halsør, og heier henne opp den steile veggen.

– Stoler du på meg, Louise? spør han.

– Ja, nærmest hvisker hun.


– Husk å hvile i tøyet, råder han før det er bom stopp. Men det ble nesten ny høyderekord på Louise, som fires sikkert tilbake til gulvet.


Saken fortsetter under bildet


Foto: Louise tester klatreveggen gjennom LIM. På Lim er alt tilrettelagt for at barna skal få være med, og alt av utstyr venter på dem

Utenlandsk puff
Denne ettermiddagen er Louise på LIM sammen med to klassekamerater, Thomas og Marta. Mens Louise må overtale seg selv til å møte klatreveggen, har Marta klatring som favoritt. Også Thomas har lyst til å fortsette med klatringen etter å ha fått smaken av det på LIM.

LIM = lekser, idrett og mat, og er et skole- og idrettssamarbeid for 5.–7. trinn som koordineres av Sportsklubben Trane og Slettebakken skole. Siden 2017 har alle barn i nærmiljøet fått tilbud om en aktiv ettermiddagsstund med idrett, mat og lekser.


Saken fortsetter under bildet


Foto: Turninstruktør Vladzimir Barsehian sørger for sikker landing for barna på LIM.

– Idrett og skole må smeltes mer sammen, sier Arild Hovland som er prosjektleder for LIM og idéskaperen til etterskoletid-programmet. Da Arilds to utenlandske svigerdøtre undret seg over hvorfor ikke bergenske elever hadde et aktivitetstilbud i tidsrommet etter skoletid, fikk Arild en idé. Han tok en telefon til Slettebakken skole, og ikke mange minuttene senere var det bestemt. En lærer fra skolen, Emil Reiertsen, bruker nå 20% av sin arbeidstid på LIM.

«Idrett og skole må smeltes mer sammen»

60 ledige par fotballsko
Hele 11 idrettslag er med i ordningen, og det betyr at elevene får prøvd seg på et stort spekter av idretter – som klatring, turn, håndball og tennis. Til alle aktivitetene er det knyttet profesjonelle instruktører.

Saken fortsetter under bildet. 


Foto: - LIM skaper positiv energi til Slettebakken, her limes alt sammen, sier de to LIM-organisatorene, Arild og Emil

– Ingen blir holdt utenfor fordi de mangler utstyr. Her står det 60 par fotballsko og venter om noen skulle trenge det, understreker Arild, som har ansvar for idrettstilbudet.

– Samtidig er maten viktig for mange, sammen med leksehjelpen. LIM gir oss anledning til å møte elevene i en annen setting enn på skolen, fortsetter Emil. Han koordinerer pedagoger, frivillige og logistikk knyttet til transport og mat. Tidligere støtte læreren på elevene på Sletten Senter, nå treffes de på LIM i stedet.


Proffe instruktører
I turnhallen står en instruktør parat til å ta imot barna på bommen, og på håndballbanen instrueres gutter og jenter av en tidligere landslagspiller. I dansesalen terper en stor gjeng seg fnisende gjennom nye steg. Gjennom et semester går barna gjennom 14 ulike idrettsgrener, og får noen lyst til å fortsette, finner Arild og Emil alltid en løsning på det, også selv om det gjelder dyre idretter.

– Har du en hall, så er det bare kreativiteten som setter grenser, sier Arild, og skuer utover banene til Bergen Tennisarena.


– Vi bygger mange nye og dyre haller som kun brukes av barna mellom klokken 17–20. Nå utnytter vi infrastrukturen og skaper merbruk ved å benytte oss av dem allerede fra kl. 14.

Her står det 60 par fotballsko og venter om noen skulle trenge det.

Rugby slår an
På LIM blir barna også introdusert for nye idretter. I vinter fikk de prøve seg på rugby – et tilbud som har slått an på Sletten.

Saken fortsetter under bildet. 


Foto: Monica Hansen arbeider frivillig på LIM, og får en klem underveis i leksehjelpen.

– Jeg tenkte at det kanskje ikke var så fristende å troppe opp på rugbytrening med vinterkulde og frost i luften, men neida, barna møter opp til utendørstreningen og synes rugby er helt kanon. Det er jo en idrett som du har hørt om, men aldri fått prøve selv, forteller Emil. Og på LIM får du det – og selvsagt under ledelse av en engelsk trener med fortid som rugbyspiller.


– Noe av det som har overrasket meg mest er hvor mange jenter som kommer, og da jenter med annen etnisk bakgrunn, både med og uten hijab, sier Arild.


– Å spille på lag kaller jeg for en garderobekultur, fortsetter han. – At vi skaper et rom for vennskap. Vi hører stadig at barna sier til hverandre: «Skal vi gå sammen til LIM i dag?»

I starten får alle utdelt LIM-hettegensere, som i år er grønne, noe som også skaper fellesskap.

– De bruker genserne på skolen til de nesten ikke er grønne lengre, ler Emil.

For det er kjekt å vise at du går på LIM.

Pappa er også med
Spisingen er unnagjort, nå er det lekser som gjelder. I «lekserommet» jobber elevene overraskende fokusert over skolebøkene.

– Jeg er interessert i å hjelpe barn, forteller Isaac fra Eritrea. Han og familien bor på Slettebakken, og det var datteren som en dag kom hjem med en lapp fra skolen med en forespørsel om noen av foreldrene var interesserte i å melde seg som frivillig på LIM. «Pappa, dette må du være med på!», sa Isaacs datter.


Saken fortsetter under bildet. 


Foto: Danseundervisning med Paz samler både jenter og gutter fra området.

– Så lenge jeg bor her i området, så vil jeg være med, sier Isaac og skuer utover flokken med barn. Ikke bare blir han kjent med barna, han bygger også et stort nettverk gjennom LIM. For LIM er foreldrene en viktig ressurs som hjelper med lekser og deler ut mat, samtidig som de sikrer en kontinuitet. Det betyr noe for barna å se kjente ansikter.


– Det som også imponerer meg er når barna hjelper hverandre med leksene, uansett hvilket land de kommer fra, sier Arild. Han ser et lavterskeltilbud som ikke bare engasjerer barn og knytter vennskap, LIM gir også området et positivt løft.


– Vi må snakke opp området vårt, sier Arild.




Fakta:

LIM står for lekser, idrett og mat, og er et gratis lavterskeltilbud for alle elever i 5.-7. trinn på Slettebakken skole. Hvert semester er delt inn i to bolker som gir barna anledning til å prøve en rekke idretter gjennom syv uker, før de byttes ut med nye aktiviteter.

Også 1.– 4. trinn får tilbud gjennom LIM med gratis SFO-tid en gang i uken. Her arrangerer Sportsklubben Trane fotball og innebandy.

11 idrettslag, Idrettsrådet i Bergen og Slettebakken skole samarbeider om å gi barna i nærområdet varierte fysiske aktiviteter tre ettermiddager i uken. Den fjerde dagen er det is-idretter som gjelder. Idrettslagene er: 
Bergens Turnforening, Paradis Tennis Klubb, Gimle Basketball Klubb, Bergen Ishockey Klubb, Bergen Kunstløpklubb, Bjørgvin Atletklubb, Bergen klatreklubb, Bergen håndballklubb, Bergen Rugbyklubb, Centrum Taekwondoklubb og Sportsklubben Trane. 

LIM er idrettens fargespill – alle barn får mulighet til aktiv fritid. Etterskoletid-tilbudet koordineres av Sportsklubben Trane og Slettebakken skolen.

Andre Artikler