barnibyen_61_sykkel.jpg
01. juli 2020 Publisert første gang i Barn i Byen – Bergen nr. 61/2014

Hvorfor sykler ikke barn i byen?

Det er vanskelig å sykle med shoppingposer som dingler fra styret, mente noen av mine unge respondenter. Så hvorfor skal vi da sykle i byen?

Debattinnlegg av Gro Reppen Illustrasjon: Gunvor Rasmussen 

Selv sykler jeg til byen så ofte jeg kan.
Og jeg sykler sakte. Jeg er en «slow»-syklist. Jeg blir ikke svett engang. Det er litt pinlig å innrømme det, for det gir liksom mer kred å sykle kjempefort i treningsutstyr. Litt sånn som med Birken – at det bør stå på CV-en og være med i statusoppdateringer i fjesboka og på Linkedin.

Så hvorfor kan jeg ikke bare trø på da? Svaret er enkelt: Jeg gidder ikke. For jeg trives godt med å være «slow»-syklist eller hverdagssyklist, og jeg skulle ønske at det var langt flere av oss. Folk som sykler til nærbutikken, nærskolen og byen. Folk som synes det er stas å være hverdagssyklister. Er det mulig å få en «slow»-syklist-bevegelse i Bergen? Bondens marked har blitt en suksess, og bærekraftig liv på Landås er in. Så hvorfor ikke langsomsykling i Bergen?

Tenk om alle som bor i en radius av fem km fra Torgallmenningen brukte sykkelen som transport-middel i stedet for privatbilen? Det er jo fullt mulig. Men det handler om byutvikling og sykkelstier, og det handler om prioritering – om å prioritere et sykkelløft inn i veiløftet. Byer tett på oss har klart det. Bare se på København. Så hvorfor ikke Bergen?

Kanskje det er på tide å bringe noen sykkelfakta inn i min tilnærming. Erfaring har vist meg at fakta er viktig, men da jeg ikke har penger til å kjøpe meg en undersøkelse, må jeg ta en billigere tilnærming. Jeg henvender meg til byens uslepne diamanter. Fremtiden vår: barna.


En mail til min datters lærer redder meg. Hun svarer ja (lærere svarer ofte ja, uten å tenke på at de tar på seg mer arbeid), og 6. trinn ved Hellen barneskole (som ligger ca. fem km fra Torgallmenningen) stiller seg til disposisjon for en spørreundersøkelse i klasserommet – og min vitenskapelige tilnærming er på plass.

Elevene fikk følgende spørsmål: Hvorfor sykler ikke barn til byen? Her er noen av svarene jeg fikk inn:

• Fordi det er så mye trafikk

• Fordi det er dårlige sykkelveier

• Fordi man skal inn og ut av butikker, og det er stress å låse sykkel

• Det er lettere og mer tilgjengelig med annen transport

• På grunn av forurensning

• Mangler sykkellås

• Det er lett å krasje i byen

• Vanskelig å sykle med shoppingposene

• Lettere å ta buss

• Foreldre er strenge, barn får ikke lov 



Alle kloke svar som gir noen svar på hvorfor barn i byen ikke sykler. Samtidig gir det kunnskap om syklingens vilkår i Bergen, kunnskap som det er på høy tid at byens myndigheter lytter til. For er det ikke en smule pinlig at vi skal ha sykkel-VM i Bergen uten å ha sykkelstier på stell? Det er på tide å sette et syklende folk i sentrum for byutvikling.  

Jeg vet at det er tenkt at bybanen skal bestemme hvor sykkelstiene skal gå. Men, ærlig talt, vi har ikke tid til å vente på bybanen.

Løft sykkelstier opp fra veibanen! Lag en grønn slange som vi kan sykle trygt i!

Andre Artikler