Forskerfabrikken - gruppebildet med Mari og Oda_web.jpg
28. februar 2016 Publisert første gang i Barn i Byen – Bergen nr. 63/2015

Forskning fremfor fotball

Rakettballonger og vulkaner. Slim og fossiler. På Forskerfabrikken leker barna seg frem til ny kunnskap og realfagsglede.

Tekst og foto: Tove K. Breistein

– Nå skal vi lage en vulkan, roper fabrikkprofessor Mari Bergsvåg og henter fram en flaske med Zalo og konditorfarger.

– Oi, oi, oi, utbryter Julie (10) og spretter nysgjerrig opp fra stolen. 

I et lokale på Biologisk institutt (UIB) får en gjeng med entusiastiske barn en liten forsmak på noen av de eksperimentene som vil finne sted på Forskerfabrikkens kommende sommerskole.

«Mange barn sliter med realfag og synes det er kjedelig.» 

– Nå legger jeg litt natron på aluminiumsfolien. Hva skjer når jeg heller eddik på? spør Mari og ivrige armer fyker til værs. 

– En kjemisk reaksjon, roper syv barn i kor. 

– Er dere klar? spør Mari. 

– Kanskje, sier Julie og strekker seg etter et par vernebriller. 


Foto: Andreas og Julie er på Forskerfabrikken og får eksperimentere med ekte laboratorieutstyr. 

Lek og rosa bobler 
For trettende år på rad skal tusenvis av barn i skolealder over hele landet bruke en uke av sommerferien til å lære mer om realfag. Forskerfabrikken tilbyr åpent sommerkurs for landets 5.–7. klassinger og i fjor deltok over 4000 på sommerskole.

– Mange barn sliter med realfag og synes at det er kjedelig, forklarer Mari som har arbeidet i Forskerfabrikken siden 2011. Forskerfabrikken inkludere alle.

– I begynnelsen var det ofte realfagsinteresserte foreldre som meldte barna sine på sommerskole, men nå kommer et mangfold av barn fra ulike bakgrunner, forklarer hun.

– Vi viser hvor morsomt realfag faktisk er. Barna utforsker på egenhånd, og de får spørre akkurat de spørsmålene som faller dem inn, sier Mari, og frem-hever eksperimenter som en viktig del av undervisningen. Barna bruker ekte labora-torieutstyr innenfor geologi, kjemi, biologi og fysikk, og gjennom eksperimentene finner de selv fram til løsninger.

– Kurset gir barna en mestrings-følelse, forklarer Mari, mens unge forskerspirer roper frydefullt når det begynner å boble rosa masse opp av plastflasken. 
Fotball og forskning.

– Det gøyeste er eksperimentene, forklarer Andreas (11). Han har vært med på sommerskole før, og har allerede bestemt seg for å være med i år også.

– I fjor fant vi mini-meteoritter, forklarer han entusiastisk.

– Du lærer nye ting hele tiden. Det er mye gøyere enn fotballskole, avslører han.

Kursledere med tverrfaglig kompetanse utvikler programmene på sommerskolen, og hvert år tar de for seg et nytt tema. I fjor lå fokuset på fysikk og elektrisitet, mens i år skal deltakerne forske på mineraler, bergarter og fossiler.

– Ved siden av å lage vulkan-modeller, skal vi også forske på molekyler og slim, og hva som gjør slimet bøyelig, forklarer Mari, som selv er utdannet innen molekylærbiologi. Forskerfabrikken arrangerer også forsker-og mattekurs over hele landet. Tanken er at ungene kan gå på forskning på samme måte som de går på fotball eller andre fritidsaktiviteter. 



Foto: På Forskerfabrikken får nysgjerrige barn nye venner og kjenne på mestringsfølelsen. 

Matte og jenter 
– Det var mamma som leste om Forskerfabrikken i avisen og på nettet. Vi har jo ikke så mye kjemi på skolen, og jeg synes matte er kjempegøy, forklarer Andrea (10), som også var med på sommerskolen i fjor.

Mens rekrutteringen av jenter til real- og teknologifag på universitetsnivå fremdeles er lav, kan Forskerfabrikken skilte med en høy jenteandel. Nesten halvparten av deltakerne på fjorårets sommerskole var jenter. Kurset gir barna en mestringsfølelse.

«Åh, jeg bare må begynne på sommerskole, ellers så dør jeg.»

– Det er viktig å skape engasjement for realfag når barna er små, både blant gutter og jenter. Bare på den måten får vi økt rekrutteringen, poengterer Mari. 

– Oi, se på vulkanen, folkens, den gir seg jo aldri, roper hun til barna.

– Åh, jeg bare må begynne på sommerskole, ellers så dør jeg, sukker Julie.

Andre Artikler