UTESKOLE - Det er vi vel kjempeflinke til?
Tekst: Siri Aven, Lærerstudent ved Høgskulen på Vestlandet
Vi nordmenn liker å tro at vi er kjempeflinke til å være ute. Vi er født med ski på beina. Barna sover ute i trillevognen sin. Uteskole er en slik selvfølge at vi ikke trenger å tenke mer på det! Er det ikke?
Maple Ridge
For å være en sertifisert uteskole i Norge, må man være ute minst en gang annenhver uke. Det ser jeg på som et ganske lavt krav for å kunne pryde seg med en så flott tittel. Er vi egentlig så gode på å være ute som vi tror? Kanskje vi burde tatt inspirasjon fra andre land som tar uteskole til et enda høyere nivå.
Det finnes noen skoler i verden der elevene er mer ute enn de er inne i klasserommet. En av disse er i Canada, og heter Maple Ridge. Her er elevene som oftest ute uansett årstid og vær. Dette er fordi skolen mener man kan lære det samme utendørs som innendørs. De mener også at det er viktig at elevene blir glade i å være ute fordi det gir dem livsglede og omsorg for naturen rundt dem. Elevene har derfor alle fag utendørs, og har flere utedager enn inne-dager, men følger likevel den samme nasjonale læreplanen som «inne-skolene».
Utekultur eller innekultur?
Kulturen i ulike land påvirker om elevene har uteskole. Noen steder i verden blir ikke uteaktivitet i skolen sett på som viktig. Barna skal helst være inne hele tiden, og ikke leke på en måte som kan føre til at de skader seg eller blir skitne på klærne. Hvis det snør, eller regner kan det hende at skolen sier at den er stengt, fordi lærerne og foreldrene ikke syns elevene skal bli våte. Slik er det heldigvis ikke i Norge. Vi er ikke redde for regn. Spesielt ikke i Bergen!
I Norge er vi glad i uteskole. Mange barn i Norge er vant til at man er mye ute med skolen gjennom utedager, skoleturer eller at man utnytter finværet spontant med å ta undervisningstimen ut av klasserommet. Og i 2021 ble det gjennomført et forskningsprosjekt ved navn TEACHOUT, som viste at uteundervisning var omtrent like lærerikt som inneundervisning.
Men dersom det er like lærerikt å være ute som inne, hvorfor skal vi være ute da?
Undersøkelsen viste at elevene som fikk uteundervisning var mer motiverte for å gå på skolen. Den viste også at uteskole-barna trivdes bedre på skolen, de fikk flere nye venner i klassen og at gutter spesielt bevegde seg mye mer når de var på uteskole, enn inneskole. Dette kan tyde på at mange gutter har lyst, eller har et behov for å bevege seg mer om de får muligheten til det.
Fordeler og utfordringer
Som lærerstudent kan jeg se de praktiske utfordringene ved å alltid ta undervisningen ut av klasserommet. Bekledning for elever og lærere, utstyr, og utfordringen med å undervise i et utendørs klasserom uten etablerte steder for tavle, sitteplasser, blyanter og permer. Det krever å drive undervisning på en ny måte, og glemme den gamle konstruksjonen som klasserommet har gitt oss. Skolen som organisasjon må være med å støtte dette, for å muliggjøre at lærerne skal klare å tilrettelegge for mer uteskole. Søker man kunnskap fra andre steder som har løst slike problemer, finner man gjerne inspirasjon til å prøve selv. Det er ingenting som tilsier at ikke norske skoler skal få til det samme som Maple Ridge gjør.
Mer bruk av tverrfaglige tema kan romme mange gode undervisningsopplegg utendørs. Dette åpner for muligheten til å bruke uteundervisning mer på mellomtrinnet også, der temaene blir mer komplekse. Mat og helse utendørs skaper spennende matopplevelser for elevene. Kunst og håndverk og naturfag går hånd i hånd med uteskole. Å undersøke et naturområde kan skje på engelsk, og blir samfunnsfaglig om man vil lage et kart over området, og vurdere egenskapene det har for menneskene som bor der.
I tillegg til det ren forskning viser, er det viktig å tenke på hva det gjør med barn å oppleve og være nær naturen. Vi lærer å se verdien i dyreliv og å verne om miljøet. Fri bevegelse er godt for både psykisk og fysisk helse, og elevene lærer å jobbe sammen på en annen måte enn de gjør i klasserommet.
Til syvende og sist handler det om å gi barna det beste vi kan gi dem, og å se mulighetene istedenfor utfordringene. Andre skoler klarer det. Hva er det som står i veien for at også våre skoler i Norge og Bergen skal tilrettelegge mer uteskole hele året?