– All kunst trenger ikke å være alvorlig
Tekst: Anders Skogrand Foto: Tove K. Breistein
«Circus Absence» handler om et desillusjonert sirkus som plutselig må lage en spektakulær forestilling. Breakerne i Absence Crew har fått hovedscenen på Den Nationale Scene til å utfolde seg på. Jo Strømgren, som har mer enn hundre internasjonale forestillinger og utallige priser bak seg, skal hjelpe dem å lage en helt spesiell forestilling. Barn i Byen har pratet med den verdenskjente scenekunstneren om alt fra barndomsminner, hiphop og myten om sirkus.
Hva starter du med når du skal lage en familieforestilling?
– Det første jeg gjør er å minnes tilbake til min egen oppvekst. Min generasjon husker veldig godt serien «Pompel og Pilt» som gikk på barne-TV. Det var skummelt, men det var bra! I samme periode gikk «Lekestue» med Vibeke Sæter. Hun var flink, men jeg husker ingenting derfra. Alt er borte, selv om jeg så på det hver dag. Mens «Pompel og Pilt», den sitter. Jeg husker det som var rart, og det som ikke gikk an å forklare. Det som sitter best i mitt minne som 10–12-åring er Frode Rasmussen som fremførte Dario Fo-monologer. Han mimet, og spiste sine egne tarmer!
Er det noen forskjell på å lage en forestilling for voksne og for barnefamilier?
– Jeg tenker ofte at jo bredere publikum er, jo vanskeligere er det. Med en gang man har forskjellig alderstrinn, eller forestillinger som spilles i forskjellige land: Hvordan kan man flire av den samme vitsen i Hviterussland og i Argentina? Da må man finne en type humor, en type symboler som funker universelt. Da kan man ikke ta den første eller andre idéen, da må man ta den tredje idéen. Så det er mye mer tankevirksomhet. Jeg liker veldig godt når det blir barnelatter og enda bedre når tenåringene flirer, det er gull!
«Jeg liker veldig godt når det blir barnelatter og enda bedre når tenåringene flirer, det er gull!»
Hva er ditt forhold til sirkus?
– Det er litt gammeldags. Men minnene om sirkus og myten om sirkus er en kjempefin ting! Det er et rom hvor det er folk som er rare, og viser frem det de kan. Og så blir vi imponert eller synes det er artig. Vi trenger ikke å stille noen spørsmål ved det. Jeg husker så vidt de siste sirkusene jeg var på som liten, den følelsen jeg fikk: Verden er svær! Mye større enn du tror!
(Saken fortsetter under bildet)
Foto: Klar for DNS. Jo Strømgren (bak) og danserne i Absence Crew liker å tenke utenfor boksen og lover en annerledes forestilling. Fra venstre, inne i boksen: Andreas Roksvåg, Christopher Cardoso, Halvard Haldorsen, Piero Issa, Christopher Bottolfsen og Daniel Grindeland (foran).
Hvordan er Absence Crew å jobbe med?
– Det er jo bare gutter! Jeg er litt tilbake på fotballbanen på guttelaget. Men i hiphop-kulturen er det et utrolig samhold og en veldig gjensidig respekt for hverandre som jeg ikke har sett maken til noen andre steder. Det er en fellesskapsfølelse som er langt vanskeligere å få til i for eksempel ballett– eller teatermiljøer, hvor egoismen noen ganger får råde og folk har albuer. Det finnes ikke her! De er en kjempeartig gjeng. Men det er vanskelig å lage en hel forestilling med en historie som fungerer. Der skal jeg være med og sy sammen og bearbeide. I kraft av den jeg er og det jeg har gjort, får jeg ofte spørsmål fra foreldre som vil sende ungene sine på ballett og lurer på om jeg har noen tips. Jeg sier konsekvent: Vet du hva, kan du ikke sende dem på hiphop isteden? De lærer mye mer om livet og seg selv der enn om de går på klassisk ballett. Da blir alle stort sett litt overrasket: Hææ! Disse gateguttene …
«Vi nordmenn er glad i Askeladden, taperne, de som ikke har det så bra»
Hva vil dere med forestillingen?
– Det er ikke her man skal dra for å løse verdensproblemer eller sin egen eksistensielle krise, men det synes jeg er helt greit! Ikke all kunst skal være så alvorlig. Jeg savner mer og mer sånn som det var i gamledager da en gikk på teater bare for å ha det skikkelig gøy, bli imponert og få nye tanker i hodet. Og så synes jeg det er viktig å få med seg den ettertanken på vei hjem. Hvorvidt den avføder noen store tanker spiller ikke noen rolle.
Et sirkus med utbrente artister som har mistet livsgnisten, det er vel litt alvorlig?
– Det er litt alvorlig, ja. Den enkleste tolkningen er ofte den beste: Noe som er ødelagt kan repareres. Da kan man reparere sykkelen, eller man kan reparere skilsmissen eller man kan reparere forholdet mellom USA og Russland. Jeg tror at folk liker å se det triste. Der kjenner vi oss mye mer igjen egentlig. Folk har det ikke bra, tenker jeg. Livet er en kamp om man går på barneskolen eller om man er voksen: Lyspunktene kommer av og til. De husker vi og setter pris på. Det er ikke noe Lykkeland vi bor i, og det har det aldri vært. Vi nordmenn er glad i Askeladden, taperne, de som ikke har det så bra. Jeg har nærmest en genetisk nedarvet tendens til alltid å heie på den dårligste. Og denne forestillingen er litt preget av dette også. Det er noen stakkarslige folk, det er ikke noen helter.
(Saken fortsetter under bildet.)
Tror du folk får lyst til å komme og se et gammeldags litt slitent sirkus?
– Det tror jeg. Ikke fordi det handler om sirkus, men fordi det er hiphop og det er Absence Crew. Og det er sånn heldigvis fremdeles, at ryktet går, uansett hva aviser og teaterfolk mener og sier. Så det her tror jeg blir et ekstra pluss. Folk kommer for å se en hiphop-gruppe og så får de et merkelig sirkus på kjøpet. Jeg gleder meg til akkurat den kombinasjonen der!
FAKTA:
Jo Strømgren (48), gift. To barn. Koreograf, teaterregissør, manusforfatter.
Jo Strømgren Kompani er et norsk danse- og teaterkompani som lager og spiller forestillinger i hele verden. Mest kjent for danseforestillingen «A dance tribute to the art of football».
Aktuell: Regissør for «Circus Absence» med Absence Crew.
Absence Crew har vunnet NM i breaking og Mitt Dansecrew på Tv2. De har spesialisert seg på å lage fysiske teaterforestillinger og har hatt stor suksess med bla forestillingene «Askeladden på nye eventyr» og «Norr - da gudene breaket» som settes opp igjen i sommer på DNS.
«Circus Absence» spilles på DNS fra 4.–18.mai. Fra 5 år. Familierabatt: Kr. 200,- pr stk.