BiB_2_Sykkel 16 sykkel copy.jpg
23. april 2019 Publisert første gang i Barn i Byen – Kristiansand nr. 2/2015

– Kanskje resten av landet har noe å lære?

Familien Bjørgen er ivrige sykkelbrukere. Sykkelen er det foretrukne fremkomstmiddelet når alle fire skal forflytte seg innenfor bygrensa. Med hjelmer, sykkelvogn og solide sykkelseter er familien godt rustet for å utnytte kommunens store sykkelveinett.

Tekst og foto: Bjørn Fredheim

– Vi velger alltid sykler når vi skal ut på tur. Det er miljøvennlig og enkelt, sier mamma Nina Bjørgen. Familien roser de siste sykkeltiltakene som er gjort, med tydelig rød markering av sykkelveiene. Det betyr et klart skille mellom gående og syklende, og dermed tryggere forhold for begge parter. Samtidig signaliserer det røde feltet at sykkelen har en viktig plass i bybildet.


Foto: Tobias Bjørgen (6) klar for sykkeltur i Kristiansand. 

– Når vi bruker sykkel slipper vi å kjøre rundt for å lete etter parkeringsplass, og det ligger nok også en oppdragende effekt ovenfor barna, forteller familien. Lille Thea på fire år og Tobias på seks er vant til at sykkelen er familiens fremkomstmiddel.

– Vi håper selvsagt at dette er noe de tar med seg videre når de vokser opp.

«Du får bedre tid til dine egne tanker og får med deg mange flere detaljer underveis.»

Sykkel kan brukes til det meste 
Familien opplever at Kristiansand er en skikkelig sykkelby, og at forholdene er godt tilrettelagt. 

– Kanskje resten av landet har noe å lære? spør Nina. – Vi er innflyttere og opplevde at da vi kom hit ble sykkelen viktigere enn før, fordi byen har et så godt utbygget sykkelveinett at vi faktisk ikke trengte å kjøre bil så mye som tidligere. Sykkelen og sykkelvogna bruker familien til det meste. De har til og med arrangert bursdager i friluft der de har fraktet alt nødvendig utstyr ved hjelp av syklene. Det går helt fint bare man planlegger en smule. 

– Når vi er ute på tur prøver vi å lage en opplevelse ut av turen. Det går mye i sang og små konkurranser. Igjen er det snakk om å gjøre sykkelturen til en hel opplevelse og ikke bare transportetappe fra A til B, understreker Nina og Thomas Bjørgen.

– Vi legger faktisk en del arbeid i å planlegge turene og ser etter ruter der vi kan stoppe ved for eksempel lekeplasser. En sideeffekt for Thea er at hun ofte sover som en stein når vi er godt i gang med turen. Da legger vi opp slik at hun får den lille hvilen hun trenger mens vi sykler.


Foto: Sykkelhjelm er obligatorisk for alle. Lille Thea liker seg på baksetet. 

Sykkelstasjoner
Den sykkelglade familien fremhever sykkelstasjonene som kommunen har satt opp. Her kan de gjøre små reparasjoner og fylle luft.

– Vi benytter oss ikke så mye av det siden jeg er gift med en skikkelig handymann som stort sett har stell på sykkelparken, men det er godt å vite hvis behovet skulle oppstå, sier Nina (Barn i Byen fikk ikke gjennomslag for å reklamere mer for handy/sykkelmannen Thomas, men vi kan opplyse at han bor på Lund, er flink med sykler og en skikkelig trivelig kar)


Foto: Et raskt stopp ved sykkelstasjonen ved Aquarama for å sjekke luft. 

– Jeg ser at det er stadig flere som velger elsykkel og det er helt ok. Personlig foretrekker jeg vanlig «analog» utgave, men det at man får litt «hjelp» kan bety at enda flere benytter seg av de mulighetene sykkelen gir isteden for å sette seg i bilen. Det er utelukkende positivt både for miljøet og egen helse, avslutter sykkelentusiastene.

Sjefen for 150 km sykkelvei 

Intervju med Christian Egeland, sykkelgeneral i Kristiansand kommune 

Det er ingen ting å si på entusiasmen og troen på eget prosjekt hos Kristiansands «sykkelgeneral» Christen Egeland. Han er heltidsansatt av kommunen for å sørge for at du og jeg kan ferdes trygt på sykkel overalt innenfor bygrensa. Barn i Byen fikk en prat med byens sykkelgeneral.


Foto: Christian Egeland er sykkelgeneral i Kristiansand kommune. 

– Nå skal vel ikke jeg stå her og ta æren for at Kristiansand kalles «Sykkelbyen», for det har vært jobbet systematisk med tilrettelegging i byen de siste 20 årene. Jeg har bare vært ansvarlig de siste tre årene. Likevel vil jeg jo skryte av at Kristiansand er helt i Norgestoppen når det gjelder bruk av sykkel. Konkret vil det si at av 100 reiser i Kristiansand foretas i dag 10 med sykkel. Det plasserer oss på en andreplass på Syklistenes Landsforbunds liste over sykkelbruk. Knepent slått av Lillestrøm. Men neste gang slår vi dem!

Hvor godt utbygget er egentlig sykkel-veinettet i Kristiansand?

– I dag kan du, mer eller mindre, sykle trygt fra Sørlandsparken til Auglandsbukta uten å måtte bevege deg ut på trafikkert vei. Unntaket er Vollebakken, og den kan være drøy, men vi jobber med saken og er nok snart i mål. Det er viktig å understreke at Kristiansand i dag har over 150 kilometer med sykkelveinett av høy standard.

«Av 100 reiser i Kristiansand, foretas i dag 10 med sykkel.»

Hvorfor satser kommunen så tungt på utbygging av sykkelveier? Bør vi ikke heller satse på at kollektivtrafikken får bedre kår? 

– Det går an å ha flere tanker i hodet samtidig. Kristiansand er med i ordningen med såkalte Bymiljøavtaler sammen med de ni største byene i Norge. I dette opplegget er utbygging av sykkelveier viktig, og jeg jobber for å oppfylle akkurat denne del av avtalen. Oppfyller vi våre mål får vi tildelt penger. Hvis ikke, får vi ingen ting. Vi har et godt utbygd nett av sykkelstier og det er mange grunner til at kommunen satser så tungt på utbygging av sykkelnettet. Først og fremst er det av miljøhensyn der menneskene får bedre plass på bekostning av bilen. Det betyr også bedre helse, mindre svevestøv og selvfølgelig at det er gøy å sykle. Du opplever selve turen annerledes og lærer deg å kjenne byen på en helt annen måte. Du blir rett og slett mer lokalkjent. En viktig sideeffekt er at du blir gladere av å sykle, du får bedre tid til dine egne tanker og får med deg mange flere detaljer underveis. Sykler du med barn kan du ta pauser på en lekeplass og hilse på andre syklister. Kort sagt så opplever du mer på en sykkeltur enn ved å sitte inne i en bil.

Hva tenker du om å dra på sykkeltur med barn i byen?

– Jeg vil virkelig anbefale å ta sykkelturer med barn i byen. Det dreier seg ikke alltid om å komme frem til målet, men i stedet samle på opplevelser. Lag små konkurranser underveis, akkurat som vi gjør når vi kjører bil. Hvem ser flest folk med rød jakke? Finn flest gule biler. Planlegg turen og sørg for å legge ruta slik at dere kan stoppe på utvalgte steder som lekeplasser og utsiktspunkter. Ta med niste og bruk turen som en felles familieopplevelse. Før dere drar kan dere gå inn på kommunens kart over sykkelveier og se hvilken rute som passer best for dere. Mulighetene er mange og vissheten om at dere har høstet egen helseeffekt og gjort en innsats for miljøet, er vel også godt å ta med? 

Andre Artikler