Gabriel.JPG
23. april 2019 Første gang publisert i Barn i Byen – Kristiansand nr 1/2015

Gabriels mat

Grillsesongen står for døra – og da er tiden en viktig ingrediens.

Tekst & foto: Mette Cecilie Johansen

Gabriel har en høne å plukke med ventepølsa. Du vet, den pølsa vi spiser når vi er så sultne at vi snart kunne ha spist engangsgrillen. Denne ventepølsa som kunne vært så god, men som i all hast blir slengt på før grillen er helt klar og så flamberes pølsa ytterst mens den fremdeles har kjøleskaptemperatur innerst. Og som lukter og smaker som opptenningsvæske. Den pølsa.

– Tid, sier Gabriel Quiroga. Han er kokk på Hotel Norge og kommer opprinnelig fra Chile.

– Tid er den viktigste ingrediensen når man lager mat med barna.

– Man må bruke litt tid, man må ikke bli så desperat og tenke barna må spise først, så de slutter å mase. Nei! gestikulerer Gabriel.

Tid er den viktigste ingrediensen når man lager mat med barna. 

Ventesnack 
– Den dårlige ventepølsa tar bort masse sensibilitet både på tungen, i munnen og i magen, forteller Gabriel. En medbrakt gulerot, en ventegulerot, er langt bedre enn en svidd ventepølse. Oppskåren frukt er en glimrende ide. Gabriel forteller at ved å legge isbiter i bunnen av en boks, dekke det til med aluminiumsfolie og fylle opp boksen med oppkuttet frukt, da holder frukten seg kaldt og godt en stund.

– Det holder seg ikke hele kvelden, da blir det bare vann, men det er lurt når du skal en kort vei, sier Gabriel. For de som liker brokkoli, kan stilken gjøre susen som ventesnack. Den blancheres i saltvann, det betyr å helle kokende vann over og la den stå i noen minutter, eller ved å la den koke i noen øyeblikk. Så kjøles den ned, tørkes litt, skjæres opp i skiver og taes med på turen. Den holder i et par–tre timer. Tørket frukt er også noe man kan lage i god tid før grillturen (se oppskrift under).

Jeg er opptatt av at barn skal smake alt.

Oppdagelser 
– Jeg er opptatt av at barn skal smake alt, sier Gabriel.

– Du må også ta ting som de aldri har sett før, eller smakt før: «Dette er en aubergine» eller «dette er spinat». Gjennom mat kan barna oppdage verden og lære masse nytt. Geografi for eksempel.

– Poteten kommer jo fra Andesfjellene, sier Gabriel entusiastisk og retter litt på kokkehatten.

– Tar vi oss tid når vi lager mat, er mat så mye mer enn bare mat.

Oppskrift på tørket frukt i ovn

Vask frukten godt, det er ikke nødvendig å skrelle den, men fjern kjernehus. Skjær opp frukt, for eksempel eple, appelsin, kiwi eller melon i like store skiver. Banan er mer krevende, den må tørkes alene og du må følge med på temperaturen.

Dypp i en bolle med:
1 spiseskje sitron og 8 spiseskje med vann, da holder frukten på fargen lengre.
Legg utover på bakepapir, pass på at frukten har god plass, litt mellomrom så den ikke ligger oppå hverandre.
Sett ovnen på 60–70 grader og la stå i ovnen enten over natta, eller fra morgen til kveld. Ca. 12–14 timer, kommer an på tykkelse. Det er ikke nødvendig å snu på frukten.
Når den er ferdig lar du den hvile i ca. 4–5 timer på benken, før du legger den på glass eller boks med lokk. Det er en litt lang prosess, men når det er gjort har tørket frukt lang holdbarhet.

Andre Artikler