BiB_3_Rosegården Thea har lyst til å fortsette med teater.JPG
27. februar 2016 Publisert første gang i Barn i Byen – Kristiansand nr. 3/2016

Fra tobakk til teater

Det er mye kjærlighet i veggene på Rosegården Teaterhus – og omtrent like mange frivillige timer som det er stjerner på himmelen.

Tekst & foto: Mette Cecilie Johansen (og assistent Sofia Johansen)

Først var den en margarinfabrikk, så en tobakksfabrikk. Denne borgen av en bygning som ruver stolt bak Bertesbukta på Lund ble bygd på 1940-tallet. Duften av både margarin og tobakk har for lengst dunstet bort, nå er det dramatikk, tango og magiske øyeblikk som regjerer her.

– Er det ørevoks? spør Marcus Fauske Skisland (10) forferdet, og slipper det digre trolløret.

– Æsj! kommer det kontant fra Thea Tambini (10).

De to er inne i selveste skattekammeret på Rosegården Teaterhus. Her i kostymelageret er det rad på rad og hylle på hylle med spennende kostymer, de lekreste kjoler, de skumleste monstre, korpsuniformer og disse trollkostymene da med de digre ørene.

På kostymelageret er det godt over 7000 plagg.

Unge dramatikere 
Thea og Marcus er med i Rosegården Barne- og Ungdomsteater. De begynte på Rosegården den gang for lenge siden da de gikk i første klasse. Da startet de i «Dramatimen», som er et tilbud til barn mellom seks og ni år. Gjennom lek og dramaøvelser lærer barna blant annet samarbeid, lese hverandre og ikke minst å bli trygge på seg selv.


Foto: Markus og Thea er med i Rosegården Barne- og Ungdomsteater og prøver hatter i kostymelageret. 

– I «Dramatimen» lekte vi leker, som stiv heks og tikken, sier Thea.

– Og innimellom så hadde vi mini-stykker for foreldre og sånt, føyer Marcus til.

Det er snart to år siden de gikk videre fra «Dramatimen» til Rosegården Barne- og Ungdomsteater. Og selv om de nå er med på teatergruppen, leker de fremdeles «kongens nøkler», men nå er det del av oppvarmingen. I mars skal de være med på forestillingen «Dragen og de 7 prinsessene». Begge to har lyst til å fortsette med teater i fremtiden. Det er mye øving, men det er gøy og dessuten har de lært masse av å være med i teatergruppen, som de får bruk for utenfor de skrå bredder. Et nyttig verktøy de har lært, er å snakke høyt og tydelig. Marcus forteller at han er med i elevrådet og der er det greit å kunne snakke både høyt og tydelig.

Skattekammer
Rosegården er i dag et komplett produksjonshus for teater. Utallige frivillige timer har blitt brukt på restaurering og oppgradering av bygget. I tillegg til teater, danses det både tango og salsa når tangoklubben og salsadanseskolen har kurs. På kostymelageret er det godt over 7000 plagg.

– I tillegg kommer hatter og sko, forteller Guri Paulsen som er kostymeansvarlig og frivillig.


Foto: Guri Paulsen er kostymeansvarlig og jobber som frivillig på Rosegården Teaterhus. 

Thea og Marcus får lov til å prøve hatter til ære for Barn i Byen. Guri sier at barna er vant til at hun er litt streng inne i kostymelageret, men ikke utenfor. Men med så mange kostymer å passe på, må hun være streng. De gruppene som er medlemmer av Rosegården kan benytte hele kostymelageret, de betaler bare for rengjøring. I tillegg kan andre leie kostymer. Hygiene er viktig, og hatter som blir brukt blir lagt i fryseren etter bruk, for å sikre det mot lus og andre uhumskheter.

– Jeg har ikke lus, kommer det kjapt fra Marcus. Dersom du skulle lure, så nevner vi for ordens skyld at det selvsagt ikke var ørevoks i trolløret. Det var en sammenkrøllet tråd. Hadde det vært ørevoks fra et troll, hadde Guri ordnet opp med det. 


Andre Artikler