Berven_01.jpg
27. september 2024

Lovlig leken

Mads Berven er noe så sjeldent som en advokatfullmektig, som i tillegg er jazzgitarist, med en forkjærlighet for å spille konserter for barn og unge. Han trives også med rock, soul, folkemusikk, og mye annet…

Tekst: Ane Berentsen

Foto: Tove K. Breistein

I høst reiser Mads og musikerkollega Tore Ljøkelsøy rundt i bydelene med familiekonserten “Fela mi, igjen.” Konseptet beskriver de to som en musikalsk reise, der de skaper nye rytmer og nye lyder.

Musikalsk barndom

Mads kommer fra en familie der klassisk musikk var i fokus, med en far som var trompetist i orkester, og en mor som spilte piano. Musikalitet ble en naturlig del av hverdagen, på lik linje med leken. De to lå ikke nødvendigvis så langt fra hverandre.

- Jeg så Caprino-filmen om Veslefrikk med fela her en dag, og han snakker om å “leike en leik” når han skal til å spille på fiolinen sin. Det er noe i det, ordet “play” på engelsk kan jo bety både å leke, og å spille et instrument, funderer han. Mads spilte selv fiolin fra han var åtte år gammel. Etterhvert ble fiolinen byttet ut med gitar, og musikkinteressen gled fra klassisk til en mer jazzpreget stil.

Variasjon i studiene 

- Jeg begynte på studier ved juridisk fakultet på UiB, mest for å kunne fortsette med å gå på skolen, slik jeg alltid hadde gjort. Så fikk jeg høre om jazzlinjen ved NTNU, og ville gjerne prøve meg der. Og jeg kom inn, det var stort! Jeg merket at de to ulike retningene utfylte hverandre veldig fint underveis i studieløpet. Når jeg leste mye på jussen, så var det fint å gi meg selv litt avveksling ved å skifte fokus til musikken en stund. Og det samme andre veien, det var godt å gi hjernen litt variasjon.

Han ser mange likheter mellom de to karrierene.

- Begge deler handler jo om å skape noe. Skal man sette sammen en juridisk avtale, så må man tenke smart og finne de ulike veiene frem til målet. Det er ikke så ulikt det å være kreativ i musikken.

Det at han begynte å lage konserter for barn var en tilfeldighet.

- Jeg hadde tilbragt mye tid på turné, med diverse band. Så fikk jeg meg familie, og det passet ikke så bra med masse turnering lenger. Da måtte jeg finne på noe annet. Bergen Jazzforum spurte om jeg og noen av de jeg spilte med kunne lage en konsert for barn. Det var der det hele startet.

Konserten ga nemlig musikerne en opplevelse de tidligere kun hadde opplevd ved en sjelden anledning sent på kvelden foran voksne publikummere; tilbakemeldinger helt uten filter.

- Barn er så påkoblet. Alle responderer ulikt, men de er med. Noen ble giret, mens andre sto rolig og absorberte. Det var veldig kult å se. Så fikk jeg spille med en jeg alltid har sett opp til; jazzgitarist Ole Thomsen. Han spurte om vi skulle spille noen skolekonserter sammen. Da visste jeg jo hvor gøy det kunne være å stå foran et ungt publikum. Jeg ble med, og siden har det gått slag i slag.

Oversetter tekster

Han oversetter engelske tekster til norsk når han skal opptre foran barn, slik at de får med seg hva det synges om.

- Noen låter får samme betydning som i originalen, andre ikke. Ta sanger av James Brown. “I Feel Good” ble “Jeg Føler Meg Bra” på norsk, mens “Sex Machine” ble til “Kjeksmaskin”, ler han.

- Det handler jo om å formidle energien i låten, så ungene får en god opplevelse.

I jobben som jurist møter han noen ganger barn og unge i vanskelige situasjoner, som kanskje har opplevd noe vondt. Mads er opptatt at han som musiker kan være med på å skape gode felles erfaringer for både barn og voksne. Han understreker at dette ikke handler

om at voksne skal komme seg “ned på barnas nivå”, men at man går inn for å få til noe sammen.

- Min danske farmor pleide å finne frem kjeler og panner og andre ting fra kjøkkenet, og så dæljet vi løs som om det var trommer! Da koste vi oss, begge to!

Å skape selv

Mads tror det er veldig viktig at barna både får være med på å skape noe selv, samtidig som de får oppleve ting som er “ferdig laget”; eksempler på ting andre har gjort, som de kan strekke seg etter.

- Men hvis alt de får er ferdig formet, og de aldri blir utfordret til å være kreative selv, tror jeg ikke de får brukt fantasien sin. Da jeg var liten lagde jeg for eksempel en slags flyvende bil, til Luke Skywalker-figuren min, av modellkitt. Den så litt rar ut, og jeg hadde nok syntes det var kulere om jeg fikk en plastleke fra butikken. Men jeg ville ha en bil til Luke, og da måtte jeg lage det selv. Sånt tror jeg fantasien har veldig godt av!

 

Konsertturné

I høst skal han reise rundt med tre ulike konsertprosjekter rettet mot barn og unge. To av dem er velprøvde, men det tredje, “Fela mi, igjen” er helt nytt og skal utforskes for første gang. Her samarbeider han som nevnt med musiker Tore Ljøkelsøy.

- Det begynte med at jeg hørte likheten mellom navnet til den nigerianske musikeren Fela Kuti, og linjen “Du fela mi” fra Per Spellemann, så da ble det “HardingFelaKuti”! Vi blander norsk folkemusikk med afrobeat, det kommer til å bli veldig kult. Det er noe urmenneskelig og folkelig energisk over begge deler.

“Fela mi, igjen” kommer til flere kulturhus i bydelene i løpet av høsten. Jobben som advokatfullmektig har fått andreplassen på prioriteringslisten for øyeblikket; akkurat nå er det musikken som får mest fokus.

- Men jeg liker dualiteten ved å gjøre begge deler. Jeg har veldig tro på å blande det seriøse og alvorlige med å prøve seg frem, og leke litt! avslutter Mads.

 

Andre Artikler