Arrangement

Borealisheisekraner.jpg

Tre dansende heisekraner og en sommerfugl

Borealis avslutter med gratis konsert på Festplassen: En opera med en heisekran i hovedrollen

Natacha Diels: Papillon and
the Dancing Cranes: Verdenspremiere

(Foto: Borealis / Ben Speck)

En opera for stort ensemble og heisekraner – Natacha Diels sitt nye verk Papillon and the Dancing Cranes springer ut fra hennes store fasinasjon for heisekraner og kontrastene de representerer. For Natacha Diels ligger maskinens skjønnhet i det at den tregt, men stødig jobber for fremgang, samtidig som dette utlignes av bygningsarbeidets destruktive natur. Det er disse kontrastene som har inspirert henne i arbeidet med det nye verket.

Stykket er skrevet for tre aktive heisekraner, stort ensemble med utøvere fra det amerikanske Ensemble Pamplemousse og den norske perkusjonstrioen Pinquins. Natacha Diels sitt nye verk er både et musikalsk show og et samfunnskritisk verk. Byens status som et viktig handelsknutepunkt i Europa, satsingen på kultur, og også dens tilknytning til oljeindustrien, gjør Bergen til et interessant bakteppe for diskusjon rundt miljø og politikk gjennom en opera – som i seg selv er en kompleks kunstform med en sosiopolitisk funksjon.

Som med mange av Natacha Diels sine verk velger hun å jobbe i et format der hun kobler verden utenfor med den noe innesluttede eksperimentelle musikkverdenen. Som en abstrakt kunstform, tillater musikken hennes rare og vakre relasjoner mellom mennesker, som ved første øyekast ikke har noe til felles. Kranførere og musikere innen det eksperimentelle feltet for eksempel. Kommunikasjon gjennom lyd og kunst åpner døren for medfølelse og produktive samtaler for en bedre verden.